پیش بینی ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 با اسکن عدسی های چشم

16سپتامبر 2019- تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) در بارسلون، اسپانیا (16-20 سپتامبر) نشان می دهد که تجزیه و تحلیل تخصصی عدسی های چشم می تواند ابتلای بیماران به دیابت نوع 2 و اختلال تحمل گلوکزیا IGT- که همچنین به عنوان پیش دیابت نیز شناخته می شود و اغلب منجر به دیابت نوع 2 می شود- را پیش بینی کند.

این مطالعه ی مقدماتی توسط دکتر میترا توکلی از دانشکده پزشکی دانشگاه Exeter در انگلستان انجام شد. مطالعه وی نشان داد كه اندازه گیری سطح اتو فلورسانس در عدسیهای چشم می تواند پیش بینی كند كه چه افرادی در آینده به پیش دیابت ناشی از اختلال در تحمل گلوكز و دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که بین شروع دیابت نوع 2 و تشخیص آن، می تواند فاصله ای تا ده سال وجود داشته باشد، بنابراین تشخیص زود هنگام و مداخله ی به موقع می تواند به جلوگیری از عوارض این بیماری کمک کند.

در این مطالعه از یک بیوميکروسکوپ جدید استفاده شد که می تواند با یک اسکن ساده محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) را در چشم تشخیص دهد. افزایش سطح AGEs در بدن به پیشرفت بسیاری از بیماری ها، از جمله عوارض دیابت مانند رتینوپاتی و نوروپاتی کمک می کند.

این بیوميكروسكوپ جدید، پرتویی از نور آبی را به صورت غیر تهاجمی بر روی عدسی چشم متمرکز می كند، و میزان اتوفلورسانس را در نور سبز منعكس شده، اندازه گیری می كند، كه معیاری برای اندازه گیری سطحAGE ها فراهم می نماید.

در این مطالعه ی مقدماتی، 20 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 ، 20 فرد مبتلا به پیش دیابت و 20 فرد سالم در گروه كنترل که از نظر سنی با همدیگر مطابقت داشتند، تحت ارزیابی های جامع پزشکی و عصبی از جمله اندازه گیری میزان اتو فلورسانس عدسی های چشم با استفاده از این بیوميكروسكوپ قرار گرفتند.

این مطالعه افزایش چشمگیر سطح AGEها را در چشم افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد. همچنین سطح AGEها در افراد مبتلا به پیش دیابت نسبت به گروه کنترل افزایش یافته بود. این نتایج به این معنی است که این روش می تواند بعنوان یک روش قوی برای اندازه گیری خطر ابتلای افراد به دیابت در آینده بکار گرفته شود.

دکتر توکلی می گوید: نتایج این مطالعه ی مقدماتی نشان داد که میزان اتوفلورسانس عدسی های چشم در بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی بالاتر است. سطح محصولات AGE با سطح قند خون همبستگی دارد.

وی نتیجه گیری نمود که اتو فلورسانس عدسی چشم می تواند یک علامت قوی از کنترل دیابت در دراز مدت باشد و خطرات عوارض جانبی این بیماری را در آینده پیش بینی کند. این نتایج از امکان ارزیابی غیر تهاجمی اتو فلورسانس عدسی چشم برای غربالگری افرادی که دیابت آنها تشخیص داده نشده است و افراد مبتلا به پیش دیابت، حمایت می کند. اگرچه این یک مطالعه ی مقدماتی بود، اما این مطالعه یک ابزار جدید را برای تشخیص زودهنگام و نظارت بر درمان بیماران معرفی نمود. این ابزار می تواند زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را با کاهش عوارض جانبی بیماری، بهبود بخشد. با این وجود به مطالعات بالینی بزرگتر و طولانی مدت برای تأیید این یافته ها نیاز است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-scanning-lens-eye-diabetes-prediabetes.html